Political Science Important Questions And Answers( Chapter 9 Indian Museum and Prime Minister's Office (Articles 74-78)) B.A-1 Year 2 Semester (NEP)

 Political Science Important Questions And Answers(Indian Museum and Prime Minister's Office (Articles 74-78)) B.A-1 Year 2 Semester (NEP)


Question 1. Discuss the powers and position of the Prime Minister of India.

Answer 

The Prime Minister of India holds a pivotal position in the country’s parliamentary system and wields significant powers in both political and administrative spheres. The role is defined by the Constitution of India, conventions, and the practical functioning of government. Here’s a detailed discussion:


Position of the Prime Minister

  1. Head of Government:
    The Prime Minister is the head of the Union Government and exercises real executive powers. While the President is the nominal executive (de jure head), the Prime Minister is the real executive authority (de facto head).

  2. Leader of the Council of Ministers:
    As per Article 74 and 75 of the Constitution, the Prime Minister heads the Council of Ministers and advises the President in the exercise of his functions.

  3. Link Between President and Cabinet:
    The Prime Minister acts as a vital link between the President and the Cabinet. He communicates all decisions of the Council of Ministers to the President and ensures that the latter is informed of affairs of the Union.

  4. Leader of the Lok Sabha:
    The Prime Minister is usually the leader of the majority party or coalition in the Lok Sabha and plays a key role in framing and steering government policies and legislation.


Powers of the Prime Minister

  1. Executive Powers:

    • Allocates and reshuffles portfolios among ministers.

    • Can recommend the appointment or dismissal of ministers to the President.

    • Chairs meetings of the Cabinet and determines its agenda.

    • Supervises and coordinates the work of different ministries and departments.

  2. Legislative Powers:

    • Advises the President on summoning, proroguing, or dissolving the Lok Sabha.

    • Plays a key role in framing legislative proposals and policies.

    • Can influence the passage of bills due to majority support in the Lok Sabha.

  3. Administrative Powers:

    • Acts as the chief coordinator among different government departments.

    • Guides the functioning of the civil services and policy implementation.

    • Has access to all government files and decision-making processes.

  4. Foreign Affairs:

    • Represents India in international forums and negotiations.

    • Shapes and directs India’s foreign policy along with the External Affairs Minister.

  5. Emergency Powers:

    • During a national emergency, the Prime Minister gains increased authority and can take swift decisions to safeguard national interests.


Conclusion

The Prime Minister of India is the cornerstone of the Indian political system, holding a position of immense authority and influence. Although the office functions within constitutional limits, in practice, the Prime Minister can become extremely powerful—especially when commanding a clear majority in Parliament. The effectiveness and reach of the Prime Minister’s power depend significantly on political circumstances and the strength of the mandate.


प्रश्न 1: भारत के प्रधानमंत्री की शक्तियों और स्थिति पर चर्चा करें।

Answer 


प्रधानमंत्री की स्थिति (Position of the Prime Minister):

भारत के संसदीय शासन प्रणाली में प्रधानमंत्री का पद अत्यंत महत्वपूर्ण है। प्रधानमंत्री वास्तविक कार्यपालिका का प्रमुख होता है, जबकि राष्ट्रपति एक औपचारिक या नाममात्र का प्रमुख होता है। भारतीय संविधान के अनुच्छेद 74 और 75 के अनुसार:

  1. कार्यपालिका का वास्तविक प्रमुख:
    प्रधानमंत्री केंद्र सरकार का प्रमुख होता है और सारी कार्यकारी शक्तियाँ उसी के माध्यम से चलती हैं।

  2. मंत्रिपरिषद का नेता:
    प्रधानमंत्री मंत्रिपरिषद का नेतृत्व करता है और राष्ट्रपति को उसकी सलाह देता है। राष्ट्रपति, सामान्यतः, मंत्रिपरिषद की सलाह से बंधा होता है।

  3. राष्ट्रपति और मंत्रिपरिषद के बीच सेतु:
    प्रधानमंत्री राष्ट्रपति को सरकार के कार्यों और निर्णयों की जानकारी देता है। यह संवैधानिक रूप से आवश्यक है।

  4. लोकसभा में बहुमत दल का नेता:
    प्रधानमंत्री आमतौर पर उस दल या गठबंधन का नेता होता है, जिसे लोकसभा में बहुमत प्राप्त होता है।


प्रधानमंत्री की शक्तियाँ (Powers of the Prime Minister):

  1. कार्यकारी शक्तियाँ:

    • मंत्रियों का चयन, विभागों का आवंटन, और आवश्यकता होने पर उनका इस्तीफा राष्ट्रपति को सुझाना।

    • कैबिनेट की बैठकों की अध्यक्षता करना और नीतियों का निर्धारण करना।

    • विभिन्न मंत्रालयों और विभागों के बीच समन्वय बनाए रखना।

  2. विधायी शक्तियाँ:

    • संसद के सत्रों को बुलाने, स्थगित करने और लोकसभा को भंग करने की सलाह देना।

    • संसद में सरकारी विधेयकों का संचालन और समर्थन सुनिश्चित करना।

    • लोकसभा में सरकार की नीतियों का नेतृत्व करना।

  3. प्रशासनिक शक्तियाँ:

    • प्रशासनिक तंत्र पर नियंत्रण रखना और नीतियों के क्रियान्वयन की निगरानी करना।

    • सभी प्रमुख फाइलें और फैसले प्रधानमंत्री के अनुमोदन से गुजरते हैं।

  4. विदेश नीति और रक्षा:

    • अंतर्राष्ट्रीय मंचों पर भारत का प्रतिनिधित्व करना।

    • विदेश नीति और रक्षा नीतियों का निर्धारण करना (रक्षा मंत्री के साथ मिलकर)।

  5. आपातकालीन शक्तियाँ:

    • राष्ट्रीय आपातकाल की स्थिति में प्रधानमंत्री की शक्तियाँ और अधिक बढ़ जाती हैं और वह त्वरित निर्णय लेने में सक्षम होता है।


निष्कर्ष (Conclusion):

प्रधानमंत्री भारतीय शासन प्रणाली का केंद्रीय स्तंभ है। यद्यपि राष्ट्रपति संवैधानिक प्रमुख होता है, लेकिन वास्तविक शक्ति प्रधानमंत्री के पास होती है। यदि प्रधानमंत्री को लोकसभा में पूर्ण बहुमत का समर्थन प्राप्त हो, तो उसका प्रभाव और नेतृत्व और भी अधिक सशक्त हो जाता है। इस प्रकार, प्रधानमंत्री न केवल सरकार का प्रमुख होता है, बल्कि देश की नीतियों, निर्णयों और दिशा को निर्धारित करने वाला सबसे प्रभावशाली व्यक्ति होता है।





Question 2: Can a Prime Minister become a dictator? Discuss.

Answer


Introduction

In a democracy like India, the Prime Minister is the head of government and operates within the framework of the Constitution. However, history shows that under certain circumstances, even democratic leaders can accumulate excessive power. The possibility of a Prime Minister becoming dictatorial depends on various political, constitutional, and institutional factors.


Possibility of Dictatorship

  1. Concentration of Power:
    If a Prime Minister enjoys a massive majority in Parliament and weak opposition, they may begin centralizing decision-making, bypassing debate, and undermining institutions.

  2. Weak Institutional Checks:
    If independent institutions like the judiciary, Election Commission, media, and civil services become submissive or politicized, the checks on executive power weaken.

  3. Emergency Provisions (Article 352–360):
    During emergencies, the Constitution allows the central government to assume sweeping powers. If misused, this can lead to authoritarian rule.
    Example: The Emergency of 1975–77 under Prime Minister Indira Gandhi is often cited as a phase where democratic norms were suspended and authoritarianism prevailed.

  4. Use of Investigative Agencies:
    Excessive use of agencies like the CBI, ED, or income tax department to target opposition or dissenters can also be a tool for authoritarian behavior.

  5. Control over Media and Civil Liberties:
    Curtailing press freedom, monitoring citizens, and suppressing protests are signs of growing authoritarian tendencies in a democratic setup.


Constitutional and Democratic Safeguards

  1. Independent Judiciary:
    The judiciary can review executive actions and strike down unconstitutional decisions.

  2. Free Press and Civil Society:
    A vigilant media and active civil society act as watchdogs against the abuse of power.

  3. Elections and Public Opinion:
    Regular, free, and fair elections empower the people to remove leaders who overstep democratic bounds.

  4. Federal Structure:
    The presence of strong state governments can limit central authoritarianism.

  5. Parliamentary Accountability:
    The Prime Minister must answer to the Parliament, especially the Lok Sabha, which can remove them through a no-confidence motion.


Conclusion

While the Indian system has strong democratic foundations and constitutional safeguards, there is always a theoretical risk of a Prime Minister becoming authoritarian, especially when democratic institutions are weakened or compromised. Eternal vigilance by institutions, civil society, and the electorate is essential to prevent any leader from turning into a dictator. Democracy must be continuously protected and nurtured.


प्रश्न 2: क्या प्रधानमंत्री तानाशाह बन सकता है? चर्चा करें।

Answer


परिचय (Introduction)

भारत एक लोकतांत्रिक गणराज्य है जहाँ प्रधानमंत्री को संविधान और संसद के ढांचे के अंतर्गत कार्य करना होता है। यद्यपि प्रधानमंत्री लोकतांत्रिक ढंग से चुना जाता है, फिर भी कुछ परिस्थितियों में यदि आवश्यक संतुलन और निगरानी नहीं हो, तो वह तानाशाही प्रवृत्ति अपना सकता है।


प्रधानमंत्री के तानाशाह बनने की संभावनाएँ

  1. सत्ता का अत्यधिक केंद्रीकरण:
    जब प्रधानमंत्री को पूर्ण बहुमत प्राप्त हो और विपक्ष कमजोर हो, तब निर्णय लेने की प्रक्रिया केवल कुछ व्यक्तियों तक सीमित हो सकती है। इससे लोकतांत्रिक संस्थाएँ कमजोर हो जाती हैं।

  2. संवैधानिक संस्थाओं का कमजोर होना:
    अगर न्यायपालिका, चुनाव आयोग, मीडिया, और अन्य स्वतंत्र संस्थाएं दबाव में आ जाएँ या निष्पक्ष न रहें, तो प्रधानमंत्री के कार्यों पर रोक लगाना कठिन हो जाता है।

  3. आपातकाल का दुरुपयोग (अनुच्छेद 352–360):
    संविधान में आपातकाल के दौरान केंद्र को विशेष शक्तियाँ मिलती हैं। यदि इनका दुरुपयोग हो, तो यह तानाशाही के मार्ग को प्रशस्त कर सकता है।
    उदाहरण: 1975 में इंदिरा गांधी द्वारा लगाया गया आपातकाल, जहाँ नागरिक स्वतंत्रताओं पर रोक लगा दी गई थी, प्रेस सेंसरशिप लागू हुई और विपक्षी नेताओं को जेल में डाल दिया गया।

  4. जाँच एजेंसियों का दुरुपयोग:
    सीबीआई, ईडी और आयकर विभाग जैसी एजेंसियों का राजनीतिक विरोधियों के खिलाफ उपयोग, सत्ता के दुरुपयोग का संकेत हो सकता है।

  5. मीडिया और अभिव्यक्ति की स्वतंत्रता पर नियंत्रण:
    यदि प्रेस को नियंत्रित किया जाए, विरोध को दबाया जाए और जनता की आवाज को कुचला जाए, तो यह तानाशाही की ओर बढ़ने के लक्षण होते हैं।


तानाशाही से बचाव के लोकतांत्रिक उपाय

  1. स्वतंत्र न्यायपालिका:
    सर्वोच्च और उच्च न्यायालय कार्यपालिका के निर्णयों की समीक्षा कर सकते हैं और असंवैधानिक निर्णयों को रद्द कर सकते हैं।

  2. मुक्त प्रेस और सिविल सोसाइटी:
    एक स्वतंत्र मीडिया और जागरूक नागरिक समाज किसी भी प्रकार की तानाशाही प्रवृत्तियों पर नजर रखता है।

  3. नियमित चुनाव और जनमत:
    लोकतंत्र की सबसे बड़ी ताकत है चुनाव, जिससे जनता तानाशाही प्रवृत्तियों वाले नेताओं को हटा सकती है।

  4. संघीय ढाँचा:
    राज्य सरकारें भी स्वतंत्र होती हैं, जो केंद्र की सत्ता को संतुलित कर सकती हैं।

  5. संसदीय उत्तरदायित्व:
    प्रधानमंत्री को लोकसभा के प्रति उत्तरदायी रहना पड़ता है, और विश्वास मत खोने पर उन्हें पद छोड़ना होता है।


निष्कर्ष (Conclusion)

प्रधानमंत्री लोकतंत्र का सेवक होता है, न कि शासक। हालाँकि, संविधान और लोकतांत्रिक संस्थाएँ उसे तानाशाह बनने से रोकती हैं, लेकिन यदि ये संस्थाएँ कमजोर हो जाएँ या निष्क्रिय बन जाएँ, तो सत्ता का दुरुपयोग संभव है। अतः लोकतंत्र की रक्षा के लिए सतर्क नागरिकता, स्वतंत्र संस्थाएँ और सक्रिय विपक्ष अत्यंत आवश्यक हैं।





Question 3: What is the position of the Prime Minister in a coalition government?

Answer 


Introduction

A coalition government is formed when no single party secures a majority in the legislature and multiple parties come together to form the government. In such a setup, the position of the Prime Minister differs significantly from that in a single-party majority government.


Position of the Prime Minister in a Coalition Government

  1. Consensus-Based Leadership:
    The Prime Minister must function more as a coordinator than a commander. Decisions are made through consensus among coalition partners, which may limit the PM's independent authority.

  2. Restricted Cabinet Control:
    The PM cannot freely choose or remove ministers, as key portfolios are often distributed among alliance partners based on negotiations and agreements.

  3. Policy Compromises:
    The Prime Minister may have to dilute or adjust the party’s core policies to maintain coalition unity, often leading to a slower or more cautious decision-making process.

  4. Political Balancing Act:
    The PM has to maintain harmony among diverse and sometimes ideologically opposing allies, which requires diplomatic and flexible leadership.

  5. Threat of Instability:
    Coalition governments are inherently unstable, and the PM always faces the risk of partners withdrawing support, which can lead to a collapse of the government or frequent compromises to avoid it.

  6. Weakened Central Authority:
    The authority of the Prime Minister is often reduced due to the need to accommodate multiple power centers within the coalition.

  7. Dependence on Regional Parties:
    In many coalitions, the Prime Minister has to depend on regional parties that may prioritize local issues over national interests, influencing national policymaking.


Examples from India

  • Atal Bihari Vajpayee (1998–2004): Led a successful NDA coalition with careful alliance management and consensus politics.

  • Dr. Manmohan Singh (2004–2014): Led UPA coalitions, where decision-making was often influenced by key allies like DMK and Trinamool Congress.


Conclusion

In a coalition government, the Prime Minister’s role is more of a mediator and consensus-builder than a powerful executive. While it can limit the PM’s unilateral decision-making power, it also encourages more inclusive and balanced governance. However, the effectiveness of the Prime Minister in such a setup depends greatly on their ability to negotiate, communicate, and maintain alliance unity.


प्रश्न 3: गठबंधन सरकार में प्रधानमंत्री की स्थिति क्या है?

Answer 


परिचय (Introduction)

गठबंधन सरकार उस स्थिति में बनती है जब किसी एक दल को स्पष्ट बहुमत प्राप्त नहीं होता और कई दल मिलकर सरकार बनाते हैं। ऐसी स्थिति में प्रधानमंत्री की भूमिका एकल-दलीय बहुमत वाली सरकार की तुलना में काफी भिन्न होती है। प्रधानमंत्री को विभिन्न सहयोगी दलों के हितों को संतुलित रखते हुए शासन चलाना पड़ता है।


गठबंधन सरकार में प्रधानमंत्री की स्थिति

  1. सहमति पर आधारित नेतृत्व (Consensus-Based Leadership):
    प्रधानमंत्री को गठबंधन के सभी दलों की सहमति से निर्णय लेने पड़ते हैं। एकतरफा निर्णय लेने की स्वतंत्रता सीमित हो जाती है।

  2. मंत्रिपरिषद पर सीमित नियंत्रण:
    मंत्री पदों का वितरण गठबंधन सहयोगियों के बीच राजनीतिक समझौते के तहत होता है। प्रधानमंत्री अपने विवेक से मंत्रियों की नियुक्ति या हटाने में पूरी तरह स्वतंत्र नहीं होता।

  3. नीतिगत समझौते और समझौता (Policy Compromises):
    गठबंधन की विविध विचारधाराओं के कारण प्रधानमंत्री को कई बार अपनी पार्टी की मूल नीतियों में भी समझौता करना पड़ता है ताकि गठबंधन एकजुट बना रहे।

  4. राजनीतिक संतुलन बनाए रखने की चुनौती:
    प्रधानमंत्री को विभिन्न क्षेत्रीय और वैचारिक दलों के बीच संतुलन बनाए रखना पड़ता है, जो कार्य को जटिल बना देता है।

  5. स्थिरता की अनिश्चितता (Threat of Instability):
    किसी भी सहयोगी दल द्वारा समर्थन वापस लेने से सरकार गिर सकती है, इसलिए प्रधानमंत्री को हमेशा राजनीतिक संतुलन साधे रखना पड़ता है।

  6. केंद्रीय सत्ता का ह्रास (Weakened Central Authority):
    प्रधानमंत्री की शक्ति अक्सर घट जाती है क्योंकि निर्णय लेने में गठबंधन की राजनीतिक मजबूरियाँ हावी हो जाती हैं।

  7. क्षेत्रीय दलों पर निर्भरता:
    प्रधानमंत्री को अक्सर क्षेत्रीय मुद्दों को राष्ट्रीय प्राथमिकताओं से ऊपर रखना पड़ता है क्योंकि गठबंधन में शामिल क्षेत्रीय दल अपने-अपने राज्य के हितों को प्राथमिकता देते हैं।


भारत में उदाहरण

  • अटल बिहारी वाजपेयी (1998–2004): उन्होंने राष्ट्रीय जनतांत्रिक गठबंधन (NDA) का सफलतापूर्वक नेतृत्व किया और सहमति से शासन चलाया।

  • डॉ. मनमोहन सिंह (2004–2014): संयुक्त प्रगतिशील गठबंधन (UPA) के प्रधानमंत्री के रूप में कई बार उन्हें गठबंधन सहयोगियों की मांगों को प्राथमिकता देनी पड़ी।


निष्कर्ष (Conclusion)

गठबंधन सरकार में प्रधानमंत्री की स्थिति संतुलनकारी और समन्वयक की होती है, न कि सर्वशक्तिमान नेता की। हालाँकि उनकी शक्ति सीमित हो सकती है, लेकिन यदि प्रधानमंत्री में संवाद, धैर्य और नेतृत्व की क्षमता हो, तो वह गठबंधन सरकार को प्रभावी ढंग से चला सकता है। इस प्रकार, गठबंधन सरकार में प्रधानमंत्री की भूमिका चुनौतियों से भरी होती है लेकिन लोकतांत्रिक सहयोग का अच्छा उदाहरण भी प्रस्तुत करती है।





Question 4: Discuss the powers of the Council of Ministers.

Answer 


Introduction

The Council of Ministers in India is the real executive authority and functions under the leadership of the Prime Minister. It plays a central role in policy-making, administration, and governance at the national level. As per Article 74 and 75 of the Constitution, the President acts on the advice of the Council of Ministers headed by the Prime Minister.


Powers of the Council of Ministers

1. Executive Powers

  • The Council of Ministers exercises real executive powers of the Union government.

  • It formulates policies and implements laws passed by the Parliament.

  • Each minister is in charge of a specific department and is responsible for its smooth functioning.

  • The council advises the President on appointments, dismissals, and administrative matters.

2. Legislative Powers

  • It plays a key role in the legislative process by introducing government bills and policies.

  • Ministers are responsible for answering questions in Parliament, participating in debates, and defending government policies.

  • The Council of Ministers recommends the summoning and dissolution of the Lok Sabha.

  • It ensures the majority support in the Lok Sabha for passing key legislations.

3. Financial Powers

  • The Union Budget is prepared by the Finance Minister and presented on behalf of the Council of Ministers.

  • All financial bills (including the Money Bill) can be introduced only with the recommendation of the President, which is made on the advice of the Council of Ministers.

  • It oversees the allocation and spending of public funds across ministries and departments.

4. Advisory Powers

  • The Council of Ministers advises the President on all major appointments like Governors, Judges of the Supreme Court and High Courts, Election Commissioners, etc.

  • The President is constitutionally bound to act on such advice.

5. Emergency Powers

  • During national emergencies, the Council of Ministers plays a crucial role in decision-making.

  • It advises the President on imposing emergency, suspending constitutional provisions, or taking over state governments under Article 356.


Composition and Responsibility

  • The Council is collectively responsible to the Lok Sabha.

  • It includes three categories: Cabinet Ministers, Ministers of State, and Deputy Ministers.

  • All decisions taken by individual ministers are deemed to be decisions of the entire Council, ensuring collective responsibility.


Conclusion

The Council of Ministers is the backbone of the executive machinery in India. It wields substantial powers in administration, law-making, finance, and governance, all while being accountable to the Parliament. Its effectiveness depends largely on coordination among ministers and leadership provided by the Prime Minister.


प्रश्न 4: मंत्रिपरिषद की शक्तियों पर चर्चा करें।

Answer


परिचय (Introduction)

भारत के संसदीय शासन में मंत्रिपरिषद (Council of Ministers) वास्तविक कार्यपालिका है। प्रधानमंत्री के नेतृत्व में यह परिषद पूरे प्रशासन का संचालन करती है। भारतीय संविधान के अनुच्छेद 74 और 75 के अनुसार, राष्ट्रपति को मंत्रिपरिषद की सलाह पर कार्य करना होता है। इस प्रकार, मंत्रिपरिषद सरकार के संचालन में केंद्रीय भूमिका निभाती है।


मंत्रिपरिषद की प्रमुख शक्तियाँ (Powers of the Council of Ministers)

1. कार्यकारी शक्तियाँ (Executive Powers)

  • मंत्रिपरिषद केंद्र सरकार की वास्तविक कार्यकारी शक्ति है।

  • यह नीतियाँ बनाती है और संसद द्वारा पारित कानूनों को लागू कराती है।

  • प्रत्येक मंत्री अपने विभाग का प्रमुख होता है और प्रशासनिक जिम्मेदारी निभाता है।

  • राष्ट्रपति को नियुक्ति, बर्खास्तगी और प्रशासनिक फैसलों के संबंध में सलाह देना।

2. विधायी शक्तियाँ (Legislative Powers)

  • अधिकांश विधेयक मंत्रिपरिषद द्वारा संसद में प्रस्तुत किए जाते हैं।

  • मंत्री संसद में प्रश्नों का उत्तर देते हैं, नीतियों का बचाव करते हैं और बहस में भाग लेते हैं।

  • लोकसभा को बुलाने, स्थगित करने और भंग करने की सलाह राष्ट्रपति को दी जाती है।

  • संसद में बहुमत सुनिश्चित करना मंत्रिपरिषद की जिम्मेदारी होती है।

3. वित्तीय शक्तियाँ (Financial Powers)

  • केंद्रीय बजट वित्त मंत्री द्वारा, मंत्रिपरिषद की ओर से संसद में प्रस्तुत किया जाता है।

  • मनी बिल और अन्य वित्तीय विधेयकों को केवल मंत्रिपरिषद की सिफारिश पर ही राष्ट्रपति की अनुमति से पेश किया जा सकता है।

  • विभिन्न मंत्रालयों और विभागों के लिए धन का आवंटन और खर्च पर निगरानी।

4. सलाहकार शक्तियाँ (Advisory Powers)

  • राष्ट्रपति को राज्यपालों, उच्चतम न्यायालय और उच्च न्यायालयों के न्यायाधीशों, चुनाव आयुक्तों आदि की नियुक्ति पर सलाह देना।

  • राष्ट्रपति संवैधानिक रूप से मंत्रिपरिषद की सलाह से बंधे होते हैं।

5. आपातकालीन शक्तियाँ (Emergency Powers)

  • राष्ट्रीय आपातकाल, वित्तीय आपातकाल या राज्य में राष्ट्रपति शासन लागू करने की स्थिति में मंत्रिपरिषद ही निर्णय लेती है और राष्ट्रपति को सलाह देती है।


उत्तरदायित्व और संरचना (Responsibility and Structure)

  • सामूहिक उत्तरदायित्व: मंत्रिपरिषद लोकसभा के प्रति सामूहिक रूप से उत्तरदायी होती है। यदि लोकसभा में विश्वास मत खो देती है, तो पूरी मंत्रिपरिषद को इस्तीफा देना पड़ता है।

  • तीन स्तर:

    1. कैबिनेट मंत्री

    2. राज्य मंत्री (स्वतंत्र प्रभार या सहायक)

    3. उप मंत्री


निष्कर्ष (Conclusion)

मंत्रिपरिषद भारत सरकार की संचालन शक्ति का केंद्र है। यह देश की नीति-निर्माण, कानून-निर्माण, प्रशासन और वित्तीय व्यवस्था की दिशा तय करती है। प्रधानमंत्री के नेतृत्व में मंत्रिपरिषद की प्रभावशीलता उसकी सामूहिक कार्यप्रणाली, जवाबदेही और समन्वय पर निर्भर करती है। संविधान के दायरे में रहकर यह परिषद लोकतंत्र को सुदृढ़ बनाती है।





Question 5: Discuss the powers of the Cabinet.

Answer 


Introduction

The Cabinet is the core group within the Council of Ministers, comprising the most senior and influential ministers, typically heading key ministries like Home, Defence, Finance, and External Affairs. Though the Constitution does not separately define the powers of the Cabinet, it is the highest decision-making body in the executive branch and plays a central role in governance and policy formulation.


Powers of the Cabinet

1. Policy-Making Powers

  • The Cabinet is the chief policy-making body of the government.

  • It formulates both domestic and foreign policies.

  • Major government decisions such as economic reforms, national security measures, and international treaties originate in the Cabinet.

2. Administrative Powers

  • It supervises and coordinates the functioning of various ministries.

  • Decisions regarding the creation of new ministries, departments, or administrative structures are taken by the Cabinet.

  • High-level appointments (like Governors, Election Commissioners, etc.) are approved by the Cabinet.

3. Legislative Powers

  • The Cabinet decides the legislative agenda of the government.

  • All important bills are discussed and approved by the Cabinet before they are introduced in Parliament.

  • It advises the President regarding summoning or dissolving the Lok Sabha.

4. Financial Powers

  • The Cabinet finalizes the Union Budget before it is presented in Parliament.

  • It determines taxation policies, expenditure priorities, and allocation of funds among ministries.

  • It oversees financial institutions and economic policy implementation.

5. Foreign Affairs and Defense

  • The Cabinet makes key decisions related to foreign policy, defense strategies, and international relations.

  • It approves treaties, war or peace-related decisions, and defense procurements.

6. Emergency and Crisis Management

  • In times of national emergency, the Cabinet plays a central role in decision-making.

  • It advises the President on declaring national or state emergencies under Articles 352, 356, and 360.


Difference from Council of Ministers

  • The Council of Ministers includes all ministers (Cabinet, State, and Deputy), while the Cabinet includes only senior ministers.

  • The Cabinet is smaller and more cohesive, allowing for quicker and more strategic decision-making.


Conclusion

The Cabinet is the nerve center of the Indian executive system. It holds decisive powers in governance, policy formation, administration, finance, and crisis management. Though not directly mentioned in detail in the Constitution, in practice, it is the most powerful body in the government, driving the direction and functioning of the entire administration under the leadership of the Prime Minister.


प्रश्न 5: कैबिनेट की शक्तियों पर चर्चा करें।

Answer 


परिचय (Introduction)

भारत की मंत्रिपरिषद में कैबिनेट सबसे महत्वपूर्ण और उच्चतम निर्णय लेने वाली संस्था है। यह मंत्रिपरिषद के भीतर वरिष्ठतम मंत्री होते हैं जो प्रमुख मंत्रालयों का नेतृत्व करते हैं, जैसे गृह, रक्षा, वित्त, और विदेश मंत्रालय। संविधान में कैबिनेट की शक्तियों का विशेष रूप से उल्लेख नहीं किया गया है, लेकिन यह कार्यपालिका की प्रमुख निर्णय-निर्माण संस्था मानी जाती है।


कैबिनेट की शक्तियाँ (Powers of the Cabinet)

1. नीति-निर्माण शक्तियाँ (Policy-Making Powers)

  • कैबिनेट सरकार की नीति-निर्माण का प्रमुख अंग है।

  • यह घरेलू और विदेशी नीतियों का निर्धारण करती है।

  • जैसे कि आर्थिक सुधार, राष्ट्रीय सुरक्षा उपाय, और अंतरराष्ट्रीय समझौतों को तय करना कैबिनेट का कार्य है।

2. प्रशासनिक शक्तियाँ (Administrative Powers)

  • यह विभिन्न मंत्रालयों के कामकाज की निगरानी और समन्वय करती है।

  • नए मंत्रालयों, विभागों और प्रशासनिक संरचनाओं के निर्माण का निर्णय कैबिनेट द्वारा लिया जाता है।

  • उच्च स्तर की नियुक्तियाँ (जैसे राज्यपाल, चुनाव आयुक्त, आदि) को कैबिनेट से अनुमोदन प्राप्त होता है।

3. विधायी शक्तियाँ (Legislative Powers)

  • कैबिनेट सरकार के विधायी एजेंडे का निर्धारण करती है।

  • सभी महत्वपूर्ण विधेयकों पर पहले कैबिनेट में चर्चा की जाती है, और तभी उन्हें संसद में प्रस्तुत किया जाता है।

  • यह राष्ट्रपति को लोकसभा को बुलाने या स्थगित करने की सलाह देती है।

4. वित्तीय शक्तियाँ (Financial Powers)

  • कैबिनेट केंद्रीय बजट को अंतिम रूप देती है, जिसे वित्त मंत्री संसद में प्रस्तुत करते हैं।

  • यह कर नीति, व्यय प्राथमिकताएँ और मंत्रालयों के बीच धन का आवंटन तय करती है।

  • यह वित्तीय संस्थानों और आर्थिक नीतियों के क्रियान्वयन की निगरानी करती है।

5. विदेशी मामले और रक्षा (Foreign Affairs and Defense)

  • कैबिनेट विदेशी नीति, रक्षा रणनीतियों, और अंतरराष्ट्रीय संबंधों से संबंधित प्रमुख निर्णय लेती है।

  • यह अंतरराष्ट्रीय समझौतों, युद्ध या शांति से संबंधित निर्णयों और रक्षा खरीदों को मंजूरी देती है।

6. आपातकालीन और संकट प्रबंधन (Emergency and Crisis Management)

  • राष्ट्रीय आपातकाल या किसी संकट की स्थिति में कैबिनेट निर्णय लेने में केंद्रीय भूमिका निभाती है।

  • यह राष्ट्रपति को आपातकाल की घोषणा करने, या राज्य सरकारों को बर्खास्त करने की सलाह देती है।


कैबिनेट और मंत्रिपरिषद में अंतर (Difference from Council of Ministers)

  • मंत्रिपरिषद में सभी मंत्री होते हैं (कैबिनेट मंत्री, राज्य मंत्री, और उप मंत्री), जबकि कैबिनेट केवल उच्चतम स्तर के मंत्री (कैबिनेट मंत्री) से बनी होती है।

  • कैबिनेट छोटा और अधिक सुसंगत होता है, जिससे निर्णय लेने की प्रक्रिया तेज और प्रभावी होती है।


निष्कर्ष (Conclusion)

कैबिनेट भारतीय कार्यपालिका की रीढ़ की हड्डी है। यह शासन, नीति-निर्माण, प्रशासन, वित्त, और संकट प्रबंधन में निर्णायक भूमिका निभाती है। हालांकि संविधान में इसका स्पष्ट उल्लेख नहीं है, लेकिन व्यवहार में यह सबसे शक्तिशाली निकाय है, जो प्रधानमंत्री के नेतृत्व में देश की सरकार को चलाता है।



Post a Comment

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Previous Post Next Post

Contact Form